Monografie je zaměřena na zdravotní gramotnost v kontextu ošetřovatelství. Význam zdravotní gramotnosti stoupá, a nutnost její podpory se tak dostává výrazně do popředí.
Zdravotní gramotnosti je na našem knižním trhu věnován poměrně malý prostor. Hlavní autorka a spoluautorky předkládané publikace řeší projekt KEGA se zaměřením na implementaci prvků podpory zdravotní gramotnosti dospělé populace do vzdělávání v oboru ošetřovatelství. Jedním z výstupů uvedeného projektu je i předkládaná monografie.
Publikace přináší charakteristiku zdravotní gramotnosti, poukazuje na její význam, model, dimenze i determinanty. Zabývá se také nástroji k posuzování zdravotní gramotnosti a specifickými aspekty tohoto typu gramotnosti v různých cílových skupinách.
V kontextu pozice sestry v podpoře zdravotní gramotnosti je rozpracována edukační činnost, komunikace, osobní příklad a vliv prostředí, jakož i využití informačně-komunikačních technologií v podpoře zdravotní gramotnosti. Součástí kapitoly je i zdravotní gramotnost jako součást ošetřovatelského vzdělávání.
Teoretická východiska jsou doplněna o kapitolu, ve které jsou prezentovány výsledky výzkumu zaměřeného na úroveň zdravotní gramotnosti u pacientů s arteriální hypertenzí.
Tato vysoce odborná publikace je určena studentům ošetřovatelství v bakalářském, magisterském i doktorském stupni studia, dále sestrám v praxi a také odborníkům jiných profesí, kteří se zabývají problematikou zdravotní gramotnosti u laické veřejnosti.